COSTA DEL SOL

море – братле,
обичам ви всички
от все сърце!

Съчиних това стихче още като дете и оттогава го рецитирам на всяко посетено море.

Ето ме и сега – на брега с моите деца. Намираме се в най-западната част на Средиземно море, където слънцето силно пече. Тук морето среща океана и водата е доста прохладна. Брегът обаче и през 10-те ни почивни дни бе обгърнат от топли слънчеви лъчи. Името му Costa del Sol или Слънчевият бряг му прилягат добре – изкарахме си прекрасна почивка на Алборанско море. Кацнахме на летище Малага късно през нощта, като директният полет на Ryanair с един час закъсня. Хотел Holiday Inn Malaga airport вечерта не ни впечатли, но на следващия ден след закуска разбрахме, че на правилното място сме пренощували. Точно до хотела бе паркинга на Delpaso, от където взехме под наем кола и с нея започнахме обиколката на Южна Испания.

Първа спирка – кабинковият лифт при Беналмодена – препоръчваме го от сърце, за 15 минути изкачихме планината Каламоро възхитени от прекрасния изглед. Само 780 метра височина, а гледката от върха е просто невероятна.

Точно в един часа започна и шоу с орли и други грабливи птици. Децата останаха възхитени от тяхната ловкост и бързина, а аз от снимките с тях след това.

Настанихме се в хотел Holiday World Village Hotel с огромен аквапарк, толкова ни хареса, че искаме непременно да дойдем пак. Стаята бе огромна с прекрасна морска гледка от балкона. Храната също ни впечатли с разнообразие и тематични вечери. Ядохме мексиканска, китайска, италианска и английска кухня дори, като безплатния сладолед през целия ден най-много ни впечатли.

В аквапарка към хотела имаше пързалки, пиратски кораб и изкуствени вълни, но ние си играехме най-много на 30 см басейн със слонове и пръскалки. Забавленията продължаваха до късно вечерта, като гледахме Фламенго шоу и други концерти, и представления.

5 дни се изнизаха просто така, с много плаж и игра. Добре, че последният ден се смрачи, та разгледахме в Беналмодена, и другите забележителности. Посетихме парка с пеперуди, като не бях виждала досега, такова голяма разнообразие и пеперуди с такава големина. Имаше още папагали, костенурки и нещо като малко кенгуру, на децата раздадоха списък с картинки на пеперуди, които трябваше да потърсят наоколо. Пеперуденото сафари ни хареса, както и тайландският храм отстрани, като от там имаше прекрасна гледка към морето и хотела ни.

На слизане спряхме и в замъка Коломарес, който ни впечатли с това, че имаха брошура на български. Оказа се, че това въобще не е замък, а е паметник – посветен на живота на великия мореплавател Христофор Колумб, като бяха пресъздадени и трите му кораба, с които стигнал до Америка. Леко дъжд ни заваля и се прибрахме за обяд в хотела. Последваха нови игри в басейна и детския кът, а след това и на площадката отвън.
С испански тен и нахранени добре на следващия ден продължихме нашето пътешествие. Отправихме се към Гибралтар – една малка страна, но с репутация, че контролирала моретата.

По пътя спряхме в ALDI – супермаркет и много прилични цени и си взехме храна за вкъщи. През целия ни престой в Испания пазарувахме в LIDL, ALDI, Mercadona и Carefour – места, които ни спомогнаха да спестим пари, без от нищо да се лишим.

Гибралтар е третата най-малка страна в Европа, по-голяма е само от Ватикана и Монако. Отседнахме в най-уютната къщичка на света, директно на плажа. Unique Waterfront Duplex на Catalan Bay бе като мезонет – с хол, трапезария, кухня и баня на приземния етаж и отгоре прекрасна спалня с изглед към морето. На плажа ни очакваха най-големите миди, които съм виждала досега, водата бе прохладна с фин пясък. След много морски игри се прибрахме в къщичката ни чак вечерта, и заспахме веднага.

На следващия ден се отправихме към центъра на Гибралтар, и по-точно към огромната му скала, която заема по-голямата част от тази малка страна. Качихме се на лифт, който ни издигна на 426 метра височина – чак до върха. Посрещнаха ни маймуни, правейки се на безразлични към нас, докато една не ми се нахвърли и децата избухнаха в смях. Маймуните нападат само туристи, чиито раници са на гърба, така че ако не искате космати прегръдки, носете си чантите в ръка. Не носете и плюшени играчки в ръце, маймуните и тях ги задигат, ако не внимавате.

След близкия контакт с местните обитатели на високата скала, се качихме на един изцяло остъклен балкон носещ името „Небесна разходка“ (Skywalk). Оттук се виждаше къщичката ни в залива Каталан, както и Средиземно море, и дори Атлантическия океан. От другата страна на скалата видяхме и африканския бряг, и научихме, че именно тук Херкулес е разделил Европа от Африка. Гибралтарската скала е известна като Херкулесовите стълбове, ето чак докъде се разпростират гръцките митове.

Ние продължихме разходката си из националния парк на Гибралтар, влизайки този път под земята в красиво осветената пещера на Свети Майкъл. Вярва се, че нейните дълги тунели се разпростират чак до Африка и имено така маймуните дошли от тази страна. Друга пък отново гръцка легенда гласи, че имено тук под Херкулесовите стълби се намира бездънната пещера водеща до подземния свят на бог Хадес. Научавайки това, с радост излязохме от красивата пещера, радвайки се отново на маймуните и слънчевата светлина.

Точно до лифта има и прекрасен панорамен ресторант – много подходящ за обяд. Напуснахме топлите гибралтарски земи и се отправихме към слънчевите испански пясъци. Спряхме се в Естепона – най-добрият курорт за семейства с деца, като разходката ни започна от SELWO AVENTURA – зоологическата градина. Този зоопарк не е като другите, които бяхме посещавали досега, тук всичко бе направено сякаш бяхме в Африка.

Качихме се на сафари, един открит камион, който при животните ни закара, които сякаш бяха свободни. Нахранихме зебри, хипопотами и антилопи дори, после се разхождахме край слонове, жирафи и множество птици.

Най-хубавото тук бяха африканските селца, в които ние нощувахме оставяйки в зоологическата градина през нощта. Под сламения покрив, на двуетажни легла, децата заспаха бързо под звуците на нощта в зоологическата градина. Крясъците на лемурите първоначално ни притесниха, но после и те утихнаха. Сутринта закусихме добре и отново обиколихме всички животни, за да се сбогуваме.

Отправихме се към Торемолинос – още един прекрасен курорт на слънчевия бряг наречен Costa del Sol. Апартаментът ни Magical Sea View Apartment бе истинска мечта, уютен, удобен и с най-прекрасната гледка на света. Горещо препоръчваме да направите като нас и поне една седмица да отседнете там. Всеки ден плаж на басейн и море, след това разходки по крайбрежната, пълна със заведения и сладолед. Центърът на Торемолинос също ни впечатли с множеството си разнообразни и изгодни магазини.

Неусетно и последният ден дойде, като решихме вместо на море, да го изкараме в аквариума SELWO MARINA. Тук отново имаше животни от различни страни, които разгледахме от съвсем близо. Гледахме шоу с папагали, делфини и тюлени, като накрая запечатахме деня с прекрасни снимки на тези животни засмени.

Оставихме на летището нашата кола и натоварени с много спомени и снимки отлетяхме обратно за дома. Вече сме вкъщи, но мисълта ми остана на испанския бряг и само се чудя, кога ще отидем там пак.

С децата сме обиколили толкова много прекрасни места, че започнахме да бъркаме фантазията с реалността, именно затова започнах да създавам семейни приказки, използвайки вместо картинки – снимки. Първите две истории може да прочете на страницата за Нюрнберг, а третата е от тази ни почивка в Коста дел Сол. Надявам се тези приказки да вдъхновят и другите родители, и деца, и тяхното детство да бъдат разказано като вълшебна приказка.

ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ ЗА КОСТА ДЕЛ СОЛ:

Местоположение: Коста дел Сол (в превод от испански Слънчев бряг) е крайбрежен район в област Андалусия в южна Испания между Малага и Кадиз. Едни от най-посещаваните курорти тук са:

• Торемолинос – малко рибарско селце през 1920те, сега голям туристически курорт с пясъчни плажове, прекрасна крайбрежна алея
  • Беналмодена – този курорт се дели на три част: старият град (на сушата), плажа и пристанището, и Arroyo de la Miel – доста оживена покрайнина. Тук се намира прекрасен увеселителен парк Tivoli World, който обаче през 2023 беше в ремонт и не работеше.
  • Фуенфирола – най-добре ориентирания към семейни почивки курорт с хубав плаж и прекрасна крайбрежна алея. Над града се издига мавритански замък от 10-ти век
  • Марбея – това е най-скъпият испански курорт, има красиво яхтено пристанище.
  • Естепона – това е един от първите курорти на крайбрежието с 19 км плажна ивица, днес прекрасно място за почивка с множество атракции.

Как да стигнете до тук: международното летище на Малага обслужва Коста дел Сол, като има много автобуси и влакове, които водят до различни места по крайбрежието.
Допълнителни места за посещение: Във всеки един от курортите може да си заявите допълнителна екскурзия или да си организирате сами с посещение на Малга, Ронда, Севиля, Гранада, Кадиз или Гибралтар. Ако решите да посетите Гибралтар уверете се, че носите със себе си международен паспорт.
Типични храни и напитки: препоръчваме ви да опитате морските дарове, паелята и сангрията.
Най-добро време за посещение: през цялата година, тук е една от най-меките зими в Европа.
Климат: средиземноморски климат, с над 300 слънчеви дни в годината и само 40-45 дни с валажи в годината.
Официален език: испански
Часова зона: UTC+1
Валута: евро
Допълнителна информация: https://www.andalucia.org/en/sun-and-beaches/costa-del-sol/