BAMBERG

БАМБЕРГ
“МАЛКАТА ВЕНЕЦИЯ” И “НЕМСКИЯТ РИМ”

Бамберг – малкият град с големи титли. Разположен е на 7 хълма подобно на Рим, като всеки един от тях е коронован с църква или замък. Криволичещата река Регнитц с китно накацалите изписани къщи и множество мостове превръща града в „малката Венеция“. Старата част на Бамберг е включена в списъка на Световното културно наследство на ЮНЕСКО. Всичко това превръща града в очарователно място за посещение, оставяйки туристите с впечатлението, че това е един от най-красивите малки градове в Германия.

Пристигнахме на гарата рано сутринта и тръгнахме по улицата Luitpoldsraße. Пресякохме канала на Майн и Дунав по металния мост Luitpoldbrücke, след което продължихме по една много живописна улица с красиви сгради. Отклонихме се от нея надясно към малък площад, заобиколен с хубави здания и църква, а в средата бе оформен оживен пазар с множество щандове с плодове и зеленчуци.

Неусетно стигнахме до красивата река Регниц, по чийто брегове бяха накацали пъстри и традиционни немски къщички. В самата река на един остров, свързан посредством два моста бе разположено и красиво изписаното кметство, което обиколихме от всички страни. Според книжката, която си взех от гарата в Бамберг, кметството датираше още от 12 век, като първоначално представлявало само една кула, която постепенно била доукрасявана с пищната прилепнала къща и барокова фасада с красиви фигури и статуи по стените. Според другия наръчник кметството било издигнато на този изкуствен остров поради възникнал конфликт между архиепископа и кмета. Архиепископът не искал да отстъпи нито педя земя от своите владения, като въоръженият конфликт довел до съгласуването да не се строи ново кметство на територията на Бамберг, а същото да бъде издигнато на острова и свързано съответно с два моста. Както се казва всяко зло за добро – този вражда бе оставила красив паметник, който впечатли нас и фотоапаратите ни.

Отидохме до катедралния площад Domplatz, където се издигаше величествената катедрала с две кули, от която едната бе в ремонт. Не влязохме вътре, защото бързахме за туристическото влакче, което правеше обиколка на 6-те хълма. Същото обаче беше препълнено и не успяхме да се качим. Следващото  беше чак след час, затова решихме да стигнем до хълма със замъка с градския транспорт. Рейс 910 дойде бързо и шофьорът ни показа къде да слезем и на къде да вървим. Не ни беше казал обаче колко далеч бе крепостта. Вървяхме по горски пътечки, на места имаше и красива панорама към града.

Истински планински туризъм, с изкачване, сред множество зеленина и чист въздух. Усилията си заслужаваха. Замъкът ни впечатли, при това не с помещенията и мебелите, които не видяхме, а с приказната си архитектура и висока кула, от която се разкриваше великолепна панорама.

Замъкът бе построен през 1109 г. и бе почти изцяло запазен, което беше лесно обяснимо предвид дългия и стръмен път, който водеше до него. През 14-15 век замъкът е служил като богато декорирана резиденция на епископите. През 1553 г. обаче бил разрушен от маркграфа (княза) Alfred Alcibiades von Brandenburg-Kulmbach, като останали само средновековната 33-метрова кула и крепостни стени. По-късно замъкът бил възстановен в първоначалния си вид, а от 1901 г. в новата сграда към замъка е обособен ресторант с панорамна гледка към епископския град и региона.

След като обиколихме кулата, крепостните стени и вътрешните дворове на замъка, влязохме и в ресторанта, в който в момента се бяха събрали много хора честващи някакъв празник. Сервитьорът ни упъти обратно към града, като разстоянието било само 3 км.  Между необозначената еко пътека и асфалтовия път, предпочетохме второто, като разходката ни отне около 30 минути, стигайки обратно до катедралния площад в Бамберг.

Този път влязохме във величествената катедрала построена през 1002 г. от император Хенрих II, като същата била издигната и завършена само за 10 години. Подобно на сегашната катедрала и предишната е имала две кули гледащи на изток, които обаче нямали впечатляващата височина на сегашните. Официалното име на катедралата бе Bamberger Dom St. Peter und St. Georg, като тук е било седалището на епископите на Бамберг. Частично катедралата била разрушена от пожар през 1081 г., но отново била възстановена изцяло през 1111 г., а през 13-ти век получила и сегашната си късно-романтична фасада.

Самата катедрала бе висока 26 метра, а кулите си издигаха на височина от 81 метра.  Вътре беше изящна и красива, като имаше красив мраморен гроб на създателя на града и неговата съпруга императрицата Cunigunde.  Паметникът бе считан за шедьовър на скулптура Tilman Riemenscheider, и издялан в периода 1499-1513 г. Друго съкровище на катедралата бе статуята на конника, вероятно изобразяваща унгарския крал Стефан I и датираща от периода 1225-1237 г.

Разглеждайки тези статуи и красивите изображения в катедралата сякаш се пренесохме в миналото, когато Бамберг бил създаден от император Хенрих II, който превърнал града в център на Свещената Римска Империя и столица на неговата държава. Разходката в миналото продължи и извън катедралата сред множеството запазени средновековни и барокови постройки. По време на войната градът бил слабо засегнат, и това го превръщаше в най-големия градски ансамбъл в Германия и важен културен център. Подобно на Хайделберг и Бамберг се смяташе за университетски град, но вместо да разглеждаме университети, решихме да се разходим в квартала носещ примамливото име Малката Венеция.

Малката Венеция всъщност представляваше бившия рибарски квартал, чийто средновековни, дървени и изрисувани къщи се бяха надвесили до самия ръб на реката Регниц. Пред една от къщите дори имаше две паркирани гондоли.

Денят неусетно мина в града, където времето сякаш беше спряло. Бамберг е лъжливо малък и освен с много титли е окичен и с множество забележителности. Създаден от императори за императори, този град очарова и до днес милионите посетители.

ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ ЗА БАМБЕРГ:

Местоположение: Бамберг е разположен на река Регниц, в северната част на провинция Бавария, регион Горна Франкония, Германия.
Площ: 54.58 кв.км

Валута: евро (EUR)
Допълнителна информация: http://en.bamberg.info/

Съвети при пътуване в Бамберг:

Как да стигнете до Бамберг: Най-близкото летище е в Нюрнберг, но има и бързоскоростни влакове от Мюнхен.
Най-добро време за посещение: през цялата година.
Типични храни и напитки: Германия е известна със своята бира и печени наденички, като Бамберг не е изключение. Тук се отглежда и предлага собствено производство специална пушена бира (Rauchbier), която носи името Schlenkerla. Бирата върви особено добре с немските наденички Bratwurst. Особено вкусни са и малките немски хлебчета, така че не поръчвайте обяда без хляб.
Места за посещение: Altes Rathaus (Старото кметство) разположено на малък остров в реката; Готическата катедрала; Замъка на Бамберг; Бенедиктския манастир на Св. Майкъл с прекрасните си градини; Квартала Малката Венеция и др.